الکترو موتور ومات سه فاز ۷۰۰ دور

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پمپ وکیوم


پمپ وکیوم یا پمپ خلاء به دستگاهی اطلاق می گردد که بتواند گاز یا مایع را از یک سطح یا حجم مشخصی خالی کند به صورتی که فشار آن حجم یا سطح از فشار محیط کمتر شود.


به سرعت تخلیه گاز یا مایع که در واحد ساعت انجام می گیرد حجم وکیوم میگویند و با علامت m³/h نشان داده می شود که توان پمپ های وکیوم را از همین میزان مکش و قدرت تخلیه نهایی دستگاه می سنجند.


در قدیم واژه خلاء اصولاً هیچ معنا و مفهومی نداشت اما امروزه یکی از کاربردی ترین عوامل در صنایع و حتی پزشکی می باشد .


در کل برای انتقال مواد در طبیعت از قانون جاذبه استفاده می شود که با ایجاد اختلاف سطح و با کمک جاذبه مواد از سطح بالاتر به سطح پایین ترحرکت میکنند. ولی با اعمال فشار بصورت مکانیکی نیز می توان این جابجایی را ایجاد کرد . به عنوان مثال اگر شما یک بطری پر از آب داشته باشید تا حدودی می توانید بدون اینکه بطری را کج کنید به وسیله فشار به بدنه بطری مقدار مشخصی از آب درون آن را به بیرون سرریز کنید. حال از همین عمل ساده کمک گرفته شده و دستگاه مکش یا پمپاژ با توان و کاربردهای متفاوت جهت صنایع مختلف ساخته شده است.


از پمپ های فشار برای انتقال آب از چاه ، استخر ، رودخانه و ... استفاده می شود ولی پمپ های وکیوم با ایجاد فشار منفی(خلاء) که باعث مکش می شود به جابجایی مواد کمک می کند .


برای انتخاب پمپ وکیوم مناسب باید به نوع مواد ، حجم ، دانسیته مواد و ... توجه داشت.


  • فرید نوری
  • ۰
  • ۰

پمپ کفکش

پمپ کفکش

پمپ کفکش جزو پمپ های مستغرق میباشد که به پمپ چاهی نیز معروف است و از آن برای انتقال مایعات تمیز مثل آب استفاده میشود. برای درک بهتر مفهوم کفکش میتوانید یک استخر یا حوض عمیق را در نظر بگیرید که قصد تخلیه آن را دارید در این مورد و موارد مشابه شما باید از پمپ کفکش استفاده کنید. پمپ کفکش با قرارگیری درون مایع، آن را انتقال میدهد. با توجه به اینکه پمپ کفکش درون مایع قرار میگیرد حتما باید ضد آب و واترپروف باشد (IP68).

جهت انتخاب پمپ کفکش چند مورد باید در نظر گرفته شود.

  1. ارتفاع

  2. قطر خروجی

  3. برق

  4. سیستم قطع کننده (فلوتر)

  • مهمترین نکته در خرید پمپ کفکش ارتفاع پمپ کفکش میباشد. از پایین ترین نقطه که پمپ کفکش در آن قرار میگیرد تا بالاترین نقطه که سیال خارج میگردد ارتفاع پمپ کفکش نامیده میشود. باید توجه داشته باشید که هد نامی یا ارتفاع کفکش ارتفاعی است که در آبدهی صفر میباشد، یعنی در شرایط معمولی شما باید ارتفاع پمپ کفکش را چند متر بالاتر از ارتفاع مدنظر خودتان انتخاب کنید، در واقع خروجی ارتفاع آبدهی درج شده بر روی کفکش کمتر از آبدهی واقعی میباشد.

  • قطر خروجی پمپ کفکش نیز از موارد مهمی میباشد که مستقیما به آبدهی پمپ کفکش ارتباط دارد . قطر خروجی پمپ کفکش باید با در نظر گرفتن حجم آب و زمانی که بابت تخلیه آب نیاز داریم در نظر گرفته شود.

  • برق مورد استفاده در کفکش ها اصولا از نوع AC میباشد که با توجه به توان موتور کفکش از نوع برق تکفاز یا سه فاز استفاده میشود .

  • سیستم های قطع کننده کفکش ها بدین صورت عمل میکند که با تنظیم آن، بعد از انتقال حجم مشخصی از آب، بصورت خودکار کفکش متوقف میشود. این کار توسط یک تابلو برق فرمان صورت میگیرد. در مواردی که حجم آب کم است یا بیم آن میرود که بعد از مدتی پمپ کفکش بدون آب کار کند و بسوزد از وسیله ای بنام فلوتر استفاده میشود که مکانیزم آن بدین صورت است که اگر حجم آب از یک میزان مشخص کمتر شود بصورت خودکار برق پمپ کفکش را قطع میکند.


  • فرید نوری