الکترو موتور ومات سه فاز ۷۰۰ دور

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نوار نقاله را دستگاه تسمه نقاله نیز می نامند. نوار نقاله و تسمه نقاله تا حدود زیادی به هم شباهت دارند با این تفاوت که در نوار نقاله وسایل بر اساس زنجیر جابجا می شود و در تسمه نقاله به جای زنجیر از تسمه استفاده می شود.

در صنعت امروزی با پیشرفت و افزایش تولیدات و کاهش نیروی انسانی برای نقل و انتقالات محصولات از صفحه های متحرک در یک مکان ثابت که یا به صورت افقی و یا شیب دار و یا عمودی یک مسیر را به شکل رفت و برگشتی حرکت می کند. از نقاله برای جا به جا کردن وسیله یا محصول و یا از طول آن برای انجام عملیاتی بر روی محصول استفاده می شود.

بیشتر بخوانیدمهم ترین دلایل داغ شدن الکتروموتور

انواع نوار نقاله

رولیکی

از این نوار نقاله برای جا به جایی وسایل سنگین استفاده می شود نوار نقاله رولیکی از رولیک هایی تشکیل شده که تو خالی می باشند تعداد رولیک ها متغییر می باشد. و جا به جایی توسط همین رولیک ها انجام می شود.

زنجیری

این مدل دارای قطعات دارای انعطاف بیشتر می باشد وظیفه جا به جایی بر عهده زنجیر ها و پره هایی است که باعث گردش زنجیر می شود.

دستچین

از این نوار نقاله زمانی استفاده می شود که بنا باشد محصول علاوه بر جا به جایی همزمان عملیاتی بر روی محصول انجام شود در حقیقت متخصص در این مرحله محصول را بازبینی و عیوب آن را برطرف می کند. عمل سورت کردن میوه ها نمونه ای از کاربرد این مدل نقاله می باشد.

نوار نقاله بارگیری

این نوع از نقاله ها در سایز های بزرگ اصولا ساخته می شوند ممکن است اندازه نوار نقاله ها تا ۶-۷ متر هم برسد که این اندازه اکثرا برای بارگیری از کامیون ها می باشد البته به غیر از بارگیری از کامیون ها نوار نقاله برای مراکز تولیدی و کارخانجات و کار گاه های کوچک هم استفاده می شود که سایز آنها تا حدود ۳ تا ۵ متر می باشد که این گونه از نوار نقاله ها اصولا توانایی خم شدن و کوچک شدن دارند تا برای مکان های کوچکتر مناسب باشند.

تلسکوپی

این نقاله از گران ترین نوع آن می باشد که به علت وجود توانایی تغییر سایز در انواع بارگیری های صنعتی مانند سکوهای بارگیری که هم سطح ماشین می باشند و کاربرد دارند. همچنین این نوارنقاله می تواند دارای چرخ باشد تا فرآیند نقل و انتقال آسان تر شود.

 

  • فرید نوری
  • ۰
  • ۰

کوپلینگ قطعه ای است که بین دو محور شفت در داخل موتور قرار می گیرد و ارتعاشات اضافه را کنترل می کند و اتصال بین شفت ها و موتور را برقرار می کند. و نیرو را بین گشتاور و دو شفت منتقل می کند. در حقیقت این قطعه  قدرت را از ماشین محرک به متحرک منتقل می کند.

کوپلینگها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند : ثابت یا سخت و یا انعطاف پذیر و متحرک که به دو طرف شفت ها متصل می شوند.

کوپلینگ های سخت یا صلب

کوپلینگ سخت یا صلب به گونه ای می باشد اگر شفت ها به شکل نا همراستا حرکت کنند نمی توانند تحمل کنند و ممکن است شفت ماشین یا بلبرینگ ها دچار ساییدگی و آسیب شوند، این نوع از کوپلینگ ها باید به شکلی مناسب تنظیم شوند تا عملکرد موثری داشته باشد این قطعه به شفت ها فقط اجازه حرکت در یک راستای جلو یا عقب را می دهد. در ادامه به چند نمونه از کوپلینگ های سخت یا صلب اشاره می کنیم.

غلافی

کوپلینگ غلافی دارای یک لوله است که قطر داخلی آن متناسب با نیاز شفت می باشد و دارای شیار و خار می باشد که برای انتقال قئرت از همین خار و شیار استفاده می شود ، این نوع از کوپلینگ ها از ساده ترین کوپلینگ ها هستند که جنس بدنه شان از چدن می باشد.

گیره ای

مدل گیره ای هم از چدن ساخته شده و با استفاده از پیچ و مهره متصل می گردد و نصب و باز کزدن آن از روی شیفت ها بسیار آسان است. از این مدل در سرعت های بالا و برای انتقال نیروی زیاد استفاده می شود.

هیرث

این نوع کوپلینگ از چندین دندانه به شکل مخروطی تشکیل شده است که روی هم می افتند.

کوپلینگ مخروطی تثبیت کننده شفت

این کوپلینگ بدون خار قفل کننده شفت است از نظر ظاهری به کوپلینگ گیره ای بسیار شبیه است با این تفاوت که در زمان چرخیدن به مرکز محور شفت نزدیک تر است.

بیشتر بخوانیدآشنایی با ابزارهای اندازه گیری سیالات

کوپلینگ محرک یا انعطاف پذیر

کوپلینگ محرک یا انعطاف پذیر که به شفت ها تغییر کم انحراف در حرکت را اجازه می دهد و می توانند نبود تقارن محوری شعاعی و زاویه ای بین محور شفت و گشتاور را تحمل کند. مقدار نامیزانی که میتوانند تحمل کنند تا ۳ درجه می باشد و جهت کاهش نویز استفاده میگردد. چند نمونه از کوپلینگ های انعطاف پذیر را در ادامه مشاهده خواهید کرد .

بوش-پین

این کوپلین برای مقدار کمی نامیزانی متناسب است، و دارای پین است که با مهره و پیچ متصل می گردد. لاستیک هایی روی پین ها قرار می گیرند که ارتعاشات و لغزش ها را به خود جذب می کند. از این مدل ها برای ماشین های مکانیکی و الکتریکی استفاده می شود.

میله ای

کوپلینگ میله ای برای عملکرد های خاص مانند مواد غذایی ، پزشکی و هوا فضا استفاده می شود.

سرعت ثابت

کوپلینگ سرعت ثابت برای ایجاد سرعت ثابت و اگشتاور را به یک میزان به شفت ها را انتقال می دهد.

دیافراگمی

مدل دیافراگمی که بسیار انعطاف پذیر است و گشتاور را از قطر خارجی بوسیله یک قرقره به قطر داخلی و سپس برعکس این جریان منتقل می کند.

کوپلینگ دنده ای

در مدل دنده ای گشتاور های بالایی منتقل می شود و برای فضاهای کوچک و محدود مناسب هستند.

 

  • فرید نوری
  • ۰
  • ۰

الکتروموتور کولری در کولر های آبی نصب می شود و وظیفه تولید و هدایت باد به قسمت دهانه کولر را برعهده دارد این الکتروموتور معمولا تک فاز می باشد.

با وارد شدن به فصل گرما و افزایش دما گرایش خرید کولر آبی به علت مقرون به صرفه بودن و تناسب با آب و هوای اکثر نقاط کشور افزایش می یابد.

ابتدا به نوع موتور کولر آبی می پردازیم : موتور های موجود در بازار برحسب قدرت شان چند نوع هستند : مدل ۲۳۰۰، ۳۵۰۰، ۴۹۰۰، ۷۰۰۰ که این اعداد نشان دهنده قدرت الکتروموتور کولری در هوادهی را نشان می دهد، خریدار باید به فضایی که برای آن قصد تهیه کولر را دارد قدت نماید تا بتواند مدلی متناسب را انتخاب کند.

عملکرد و اجزای الکتروموتور کولری

بلبرینگ

کارکرد موتور کولر توسط بلبرینگ صورت می گیرد، برای تشخیص درستی بلبرینگ می توان از نوع صدای آن هنگام روشن شدن موتور استفاده کرد، موتور هایی که هنگام کارکرد صدای زیادی تولید می کنند در حقیقت بلبرینگ به درستی کار نمی کند که باعث تولید صدا می شود.

بیشتر بدانیدکاربرد یاتاقان و بوش در الکتروموتور

کلاچ موتور

قسمت بعدی که در موتور مهم است کلاچ موتور است که برخی از تولید کنندگان موتور کولر برای پایین آوردن هزینه تولید و رقابت با بازار فروش از کلاچ در تولید موتور خود استفاده نمی کنند، وجود کلاچ در الکتروموتور کولری باعث بالا رفتن قدرت ابتدایی موتور جهت چرخاندن تسمه می شود.

سیم پیچ

سیم پیچ قسمت دیگر موتور کولر است ، مدل سیم پیچ در موتور های ۲۳۰۰ و ۳۵۰۰ به حالتی است که نیازی به خازن برای راه انداز موتور نیست اما برای موتور هایی با قدرت بیشتر یعنی ۴۹۰۰ و ۷۰۰۰ نیاز به خازن وجود دارد زیرا قدرت بالاتر است. به موتور هایی که برای راه انداز به خازن نیاز دارند موتور خازنی می گویند.

انواع موتور کولری

به طور کلی الکتروموتور کولری دو دور می باشند دور کند و دور تند که خود به دوسته موتورهای دو دور با خازن و موتورهای دو دور با سیم پیچ برای راه اندازی تقسیم می شوند.

موتور دو دور با خازن دائم کار

این نوع از موتور ها با وجود خازن به شکل ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور در بازار وجود دارند موتور های دارای خازن یک سیم پیچ کمکی نیز به همراه دارند و این مدل از موتور های کولر چون همیشه در حال کار هستند موتور های با خازن دائمی می گویند.

موتور دو دور با سیم پیچ

موتور های با سیم پیچ راه انداز این موتور ها سه نوع حالت سیم پیچی دارند :

حالت یک : سیم پیچ حالتی برای کند کار کردن موتور که سرعت موتور در این حالت سیم پیچی برابر ۱۰۰۰ دور در دقیقه است

حالت دو : این حالت سیم پیچی موتور برای تند کار کردن می باشد و سرعت موتور برابر ۱۵۰۰ دور در دقیقه می باشد

حالت سوم : این حالت سیم پیچ برای راه اندازی می باشد

نکاتی مهم درباره خرید الکتروموتور کولری

توجه به ابعاد محلی که نیازمند به کولر آبی است و همینطور قدرت کولر آبی که نسبت کاملا مستقیم دارند.

توجه به خروجی هوا برخی از کولر ها خروجی هوا یشان از سقف و برخی از قسمت جانبی کولر می باشد که این مسئله هم مجددا به محیطی که کولر در آن قرار میگیرد ارتباط دارد.

کولر هایی که بوسیله تسمه حرکت می کنند بسیار کاربردی تر و عمر بیشتری دارند به نسبت دیگر مدل های فاقد تسمه، توجه به این موضوع قدرت و سلامت موتور را تضمین می کند.

موتور کولر آبی حتما باید متناسب با سایز بدنه و خود کولر باشد زیرا که پس از مدتی کارکرد باعث تولید صدا در قسمت موتور و پروانه و سایر قطعات موتور می شود و همین سر و صدا و لغزش موجب شل شدن پایه خود موتور نیز می شود.

برند های معتبر تولید کننده موتور کولر

در حال حاضر دو شرکت الکتروژن و الکتروموتور موتوژن دست به تولید موتور کولر زده اند که هر دو تولید کنند موتور های باکیفیت و متناسبی تولید می کنند

 

  • فرید نوری