الکترو موتور ومات سه فاز ۷۰۰ دور

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به تفاوت های ساختاری و کاربردی موتور خطی و موتور پله ای  بپردازیم و موارد استفاده هرکدام از آنها را در صنعت بیان کنیم

موتور خطی

طرح اولیه موتور های خطی قدمتی حدود ۱۵۰ ساله دارد، در سال ۱۸۴۱ اولین موتور خطی تولید و به طور رسمی ثبت شده است. موتورهای الکتریکی اغلب به صورت دوار عمل میکنند اما موتور خطی در واقع همان موتور الکتریکی است که از حالت دوار خارج شده است و برای تولید نیرو به جای چرخش گشتاور از یک میدان مغناطیسی که در یک خط طولانی بوجود آمده است تولید می شود.

موتور پله ای

موتور پله ای در واقع همان موتور الکتریکی است که جاروبک و سنکرون ندارد و بر خلاف موتور خطی عملکرد آن به صورت دوار است با این تفاوت که به شکل پله ای و گسسته است به معنای ساده تر هر پله اندازه ۸/۱ درجه است که یک موتور خطی با گذراندن ۲۰۰ پله یک دور کامل میچرخد و در واقع موتور پله ای یک دور کاملی که یک موتور الکتریکی طی میکند به پله یا پالس هایی با اندازه مشخص تقسیم و طی میکند. اساس کار موتور پله ای اصول الکترومغناطیس به شکل چرخشی می باشد اما در موتور خطی نیرو توسط میدان مغناطیس سیار در طول ایجاد می شود.

به علت تفاوت شکل نیروی ایجاد شده توسط موتور خطی و موتور پله ای کاربرد این دو نیز متفاوت خواهد بود.

الکتروموتور چیست ؟ بیشتر بدانید

کاربرد موتور های خطی

موتور های خطی در خیلی از شاخه های صنعت کاربرد دارند مانند : کاربرد در ریخته گری های تحت فشار، در شاخه نورد فلزات بدون ایجاد هیچگونه تماس یا ایجاد راش و فرو رفتگی، در صنعت های اتمی و خورشیدی، در ماشین آلات صنعتی تبدیل حرکت دوران به خطی با بهره گیری از مبدل های مکانیکی، در قطار های سریع السیر ، تسلیحات نظامی و….

موتور های پله ای به علت دارا بودن سیستم کنترل توسط رایانه در تجهیزات زیست پزشکی ، چاپگرها ، اسکنرها، لنزهای انواع مختلف دوربین و به علت دارا بودن دقت بسیار در صنعت رباتیک و دوربین های سه بعدی نیز کاربرد دارد.

موتور های خطی به علت تولید نیرو در یک راستا حجم کمتر و بازده بالاتری دارند و نگه داری موتور خطی به علت دارا بودن یک قطعه نیز آسان است. موتور خطی سرعت بالایی دارد. و معایب موتور خطی از نظر اقتصادی گران و برای هر سیستم و کاری باید نوع خاص آن تولید شود و همچنین نیازمند به سیستم کنترل میباشد.

مزایای موتور پله ای

از نقاط مثبت موتور پله ای میتوان به ساختار ساده و هزینه نگه داری و تعمیر پایین ، حساسیت بالا به شروع و توقف و هر عملکرد دیگر، نداشتن جاروبک و به دنبال آن افزایش طول عمر سیستم اشاره نمود. یکی از مهم ترین معایب موتور پله ای برای کارکردشان به جریان بیشتری نسبت به یک موتور عادی نیاز دارند. در سرعت های بالا گشتاور آنها پایین است در نتیجه عملکردشان مناسب نیست.

 

نظرات (۱)

  • buy cialis generic online cheap
  • I think that is among the most significant information for me.
    And i am happy studying your article. However
    want to observation on some normal issues, The website style is perfect, the articles is in reality excellent :
    D. Excellent job, cheers

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی